CELE ZAJĘĆ UMUZYKALNIAJĄCYCH
Opracowała
Anna Sokołowska-Szumowska
- I Cele ogólnorozwojowe
- Wszechstronny rozwój psychomotoryczny, emocjonalny, społeczny i duchowy dziecka.
- Wspieranie dziecka w procesie budowania „obrazu samego siebie”, odkrywanie możliwości ekspresji, doznawania przeżyć estetycznych.
- Stymulowanie rozwoju i usprawnianie motoryki dużej i małej w toku ćwiczeń muzyczno-ruchowych i tańców (poznanie własnego ciała i własnych możliwości ruchowych, autoorientacja, lateralizacja)
- Kształtowanie orientacji przestrzennej – rozumienie językowych określeń przestrzeni i używanie ich
podczas poruszania się. - Doskonalenie procesów spostrzegania: w tym głównie percepcji słuchowej, wzrokowej.
- Kształcenie słuchu muzycznego i fonematycznego.
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowo – ruchowej, uwagi dowolnej oraz pamięci.
- Rozwijanie i doskonalenie aparatu mowy poprzez naukę piosenek, mowę rytmizowaną, ćwiczenia
ortofoniczne, oddechowe i emisyjne. - Kształtowanie umiejętności twórczego i empatycznego współdziałania w grupie.
- Uczenie postępowania w zgodzie z ustalonymi zasadami życia (świadomość ograniczeń i
konsekwencji nieprzestrzegania ich). - Poznawanie, poszanowanie i uświadomienie potrzeby kultywowania tradycji rodzinnych.
- Zapoznanie z wiadomościami uwzględnionymi w programach dydaktycznych w poszczególnych
grupach wiekowych (m.in. poprzez naukę odpowiednio dobranych piosenek).
Na zajęciach umuzykalniających (szczególnie podczas ćwiczeń muzyczno–ruchowych i tańców) wyraźnie
można zaobserwować u dzieci różnorodne zaburzenia sprawności psychoruchowej m.in. orientacji
przestrzennej, autoorientacji, lateralizacji, koordynacji ruchowej, problemy z koncentracją uwagi,
nadpobudliwość czy spowolnienie. Dysfunkcje tego typu mogą świadczyć o symptomach dysleksji,
dysgrafii, ADHD, ADD czy słabej dojrzałości emocjonalno–społecznej i niekorzystnie wpływać na proces
uczenia się. Dlatego ważne jest wczesne wykrywanie najmniejszych nawet nieprawidłowości rozwojowych
u dzieci i objęcie ich skuteczną i fachową pomocą psychologiczno–pedagogiczną.
- II. Cele muzyczne
- Rozwijanie wrodzonych zdolności muzycznych dziecka oraz jego wrażliwości estetycznej i
zainteresowań muzyką. - Rozwijanie poczucia rytmu.
- Wyzwalanie naturalnej spontaniczności poprzez posługiwanie się różnymi sposobami ekspresji:
mimiką, ruchem, słowem, dźwiękiem. - Rozwijanie umiejętności praktycznych takich jak: śpiew, gra na instrumentach, sprawność
ruchowa, tworzenie muzyki i słuchanie muzyki. - Poznanie języka muzyki.
- Uwrażliwianie na piękno i wszechobecność muzyki w życiu człowieka.
W wieku przedszkolnym kształtują się podstawy zdolności muzycznych takich jak wrażliwość i słuch
muzyczny, umiejętność odtwarzania głosem melodii, prawidłowa intonacja.
Dziecko, które w odpowiednim wieku nie zetknie się z muzyką, nie rozwinie swoich zdolności w
stopniu optymalnym. Dlatego proces dalszej nauki, bez odpowiednio ugruntowanej bazy nie przyniesie
pozytywnych rezultatów.
- Rozwijanie wrodzonych zdolności muzycznych dziecka oraz jego wrażliwości estetycznej i